dimarts, 19 de gener del 2016

Sobre... Refugis

Un refugi és...

[...] un lloc amb el mínim imprenscindible, un amagatall com quan de petit escapava de l’emvit dels adversaris
           Refugiats, paisos d’asil: el concepte el tenim tan clar que en parlem cada dia. Ens ve de lluny. Jo també sóc un refugiat
           Refugi no vol dir que s’hi estigui bé. Refugi és un estat d’emergència. Els refugiats: les ferides, els seus paralitzants «no els tornaré a veure mai més». El refugi d’un mateix en un mateix fugint d’un mateix també és un refugi. Refugi pel dolor, per l’excés de pes, per la culpa, per no tenir més forces, pels conflictes, per la manca de comprensió, per la pressió, per la soledat devastadora, per quan tots venen corrents amb males notícies, per quan mai ningú no em ve a veure a mi
           Amb tot, de vegades, un pensa que qui sap si una conversa, un fer de confident, una paraula, un somriure, una mirada, una complicitat, una oració: qui sap...
Pregària
Senyor, deixeu-me una paraula
Només una estona
No és per a mi
Després ja us la tornaré
Amén
Sí, vull que el refugiat entengui que no està abandonat a la seva soledat. Ho vull amb totes les meves forces. Ho vull tant que l'hipnotitzo fins que el convenço: «No tinguis por. Ara, aquí, al meu costat per una estona ets fora de perill. Hi ha futur: no veus? La guerra —la teva guerra— i la violència s’han acabat». Mira:
El meu crit implora l'ajut del Senyor, el meu crit suplica al Senyor
Aboco al seu davant el meu plany, exposo davant d'ell el meu perill:
«El meu esperit se sent rendit, però vós sabeu per on camino,
m'han amagat un llaç al lloc per on passava»
Miro per veure qui es posa a favor meu; no trobo ningú que faci cas de mi

he perdut tota esperança d'escapar-me, ningú no s'interessa per salvar-me la vida
Imploro auxili, Senyor, i us dic: 
«Vós sou el meu refugi, la meva heretat en el país de la vida
Escolteu atentament el meu clam, perquè he quedat desemparat
Allibereu-me dels meus perseguidors, homes més forts que no pas jo
Treieu-me viu de la presó i en donaré gràcies lloant el vostre nom
Els justos faran corona al voltant meu, celebrant la mercè que m'haureu fet» Sl 142