dimarts, 27 de setembre del 2016

Sobre... El cor del món

El abandono es una pobreza espantosa

El abandono es una pobreza espantosa és el títol d'un relat del llibre En el cor del món de la recentment canonitzada Santa Teresa de Calcuta. En el cor del món. Pensaments, històries i oracions. Trad. Neus Canyelles. José J. de Olañeta, editor. Palma de Mallorca, 1999. 107 págs. Pvp: 5€
Un día visité una casa donde nuestras hermanas acogían a los ancianos. Era una de las casas más bellas de Inglaterra. Estaba llena de objetos preciosos, pero no había ni una sonrisa en las caras de aquella gente. Todos los ancianos tenían la mirada clavada en la puerta. 
—¿Qué les pasa?, pregunté a la hermana encargada. ¿Por qué no sonríen?
Estoy acostumbrada a ver sonreír a la gente. Creo que las sonrisas generan sonrisas, igual que el amor genera amor.
—Cada día pasa lo mismo, me contestó la hermana. Siempre esperan que alguien venga a visitarlos. Y no dejan de mirar la puerta, día tras día. Y no viene nadie. 
El abandono es una pobreza espantosa. Hay gente pobre por todas partes, pero la mayor desgracia es que nadie te quiera. Los pobres que buscamos pueden vivir cerca o lejos de nosotros. Pueden tener hambre de pan o hambre de amistad. Pueden necesitar ropa, o necesitar la sensación de riqueza que para ellos supone el amor de Dios. Pueden necesitar la protección de una casa hecha de ladrillos y cemento o la protección de un lugar en nuestros corazones.
Aquesta lectura es llegeix per segona vegada en les nostres trobades. He volgut portar-la a la memòria per als qui ja l’han sentida, i per fer-la conèixer als vinguts deprés de novembre de 2014. Els motius son: 
  • El reconeixement recent per part de l’Església de la santedat de la Mare Teresa a qui veig com a model del voluntariat i a qui considero la nostra patrona.
  • Per tractar aquest relat de la pobresa que ens proposem remediar des del nostre voluntariat, que no és la pobresa de bens materials, sino la pobresa de sentir-se no estimat; i que Madre Teresa califica com una pobresa espantosa.
  • El tercer motiu és per desitjar-vos un nou curs ben disposats a sadollar aquesta fam d’amistat i de protecció, no d’una casa però si d’un lloc en els nostres cors. I si pot ser també —per què no?— ajudar-los a sentir la riquesa de l’amor de Déu.

Que Santa Teresa de Calcuta ens ajudi